تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو چه زمانی باید اتفاق بیفتد؟

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو چه زمانی باید اتفاق بیفتد؟

گیربکس اتوماتیک رنو  بسیار پیشرفته است. تکنولوژی و گسترش علم و دانش و فناوری همیشه گوشه چشمی به صنایع خودروسازی داشته است. و همیشه  یکی از اولین چیزهایی که تحت فرمان فناوری نو و جدید قرار می گیرد. همین صنعت خودروسازی می باشد. گیربکس اتوماتیک یا به اصطلاح عام مردم، دنده اتوماتیک نیز یکی از این فناوری های نه چندان نویی می باشد. که دیگر امروز از تعلق به ماشین های لوکس و رده اول خارج شده و کم کم به صحنه جامعه آمده است. از این رو دانستن برخی نکات درباره تعمیر گیربکس  مفید است.

چرا تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو؟

چرا ما سراغ تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو میرویم؟

اولا این خودرو ها به نوعی از کیفیت خوبی برخوردار هستند. بنابراین کمتر ما شاهد مشکلات خاصی در این بخش هستیم. از طرف دیگر با نگاه به لیست ماشین های این شرکت که می توان روی آن گیربکس اتوماتیک نصب کرد. ماشین های این شرکت به نوعی در بطن جامعه حضور داشته باشد و مورد استفاده عموم مردم قرار بگیرند. این ماشین ها عبارتند از:

  • رنو تندر 90
  • رنو ساندرو
  • رنو مگان
  • رنو کپچر

 

تقریبا نمی توان به طور مشخصی برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو زمان خاصی را مشخص کرد. هر ماشین رنو برای خودش می تواند شرایط خاصی داشته باشد و البته نوع مصرف و رانندگی نیز می تواند تاثیر بسیاری روی این داستان بگذارد . اما به حالت کلی می توان گفت حداکثر هر 120 هزار کیلومتر باید روغن گیربکس و کل اجزای آن مورد بررسی کنید و اگر لازم بود حتما تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو را انجام دهید.

 

چگونه بفهمیم که باید سراغ تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو برویم

گیربکس اتوماتیک در هر ماشینی از یک یونیت یا واحد گزارش گیری بهره می برد. که موارد مختلفی از جمله فرسوده بودن روغن گیربکس را به ما نشان می دهد. گزارش این یونیت بهترین فاکتور می تواند برای ما باشد که تصمیم به تعویض یا عدم تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو داشته باشیم. همچنین برای اطلاع از خرابی های رایج در گیربکس اتوماتیک میتوانید به مقاله << تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک >> رجوع کنید.

بیشتر بدانید!  تعمیرگاه تخصصی مزدا

البته باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که در گیربکس اتوماتیک به شکل مستقل برای فرسودگی روغن سنسوری گذاشته نشده است و این فرسودگی اصولا از مجموع چند عامل دیگر به دست می آید:

  1. تعداد دفعات بالا و پایین رفتن دمای روغن
  2. میزان مسافت استفاده شده از روغن
  3. حداکثر دمایی که از روغن استفاده شده
  4. حداقل دمایی که از روغن استفاده شده است

از مجموع این عوامل و چند عامل دیگر که بسته به نوع ماشین می تواند متفاوت باشد یونیت گیربکس می تواند به ما نشان دهد که آیا احتیاج به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو هست یا نه. اصولا این را به وسیله عبارتی به نام : old oil نشان می دهد. اگر در برابر این عبارت، yes باشد که مسلما باید اقدام به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو بکنید اما اگر no باشد، ظاهرا می توانید دست نگه دارید. اما از نگاه کردن به سایر موارد این یونیت نیز غافل نشوید. زیرا می تواند اطلاعات خوبی به شما در این زمینه بدهد. به خصوص در حوزه مراقبت از روغن دنده اتوماتیک می تواند شواهد خوبی را پیش روی شما بگذارد.

کجا اقدام به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو باید کرد؟

یکی از تفاوت های اصلی بین دنده معمولی و اتوماتیک این این است که موارد مربوط به دنده معمولی را می توان به دست مکانیک های غیر نمایندگی سپرد اما حتی برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو باید سراغ نمایندگی های این شرکت رفت. اول این که دنده اتوماتیک نسبت به دنده معمولی از حساسیت بالاتری برخوردار می باشد و اگر این تعویض روغن گیربکس اتوماتیک  به درستی انجام نگیرد ممکن است فاجعه ای جبران نشدنی را باعث شود. از طرف دیگر یونیت تشخیص خطایی که گفتیم تنها در اختیار نمایندگی های شرکت رنو در سطح شهر می باشد. بنابراین به نوعی شما مجبور هستید برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو سراغ آن ها بروید.

بیشتر بدانید!  تعمیرگاه تخصصی اپتیما

از طرف دیگر برعکس بسیاری از موارد عمومی دیگر در ماشین ها، امروزه هرچه تکنولوژی پیشرفت بیشتری می کند، شرکت ها به سمت شخصی سازی می روند و کاری کرده اند که تنها متخصصان خودشان از نوع مکانیک ماشین خودشان سر در بیاورند بنابراین در این چنین مواردی که تکنولوژی نوین در آن دخیل است، حتما و حتما سراغ نمایندگی های اصلی شرکت بروید.

سخن آخر

به هر حال هر تکنولوژی نوینی نحوه نگهداری و رسیدگی نوینی را طلب می کند. ما در این جا سعی کردیم با مثال تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رنو و دید همه جانبه به آن، یکی از مسائل اصلی و کلی ماشین های دنده اتوماتیک را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم که این مقاله مفید به فایده بوده باشد. این نکته را نیز یادتان نگه دارید، برای ماشین های دنده اتوماتیک رنو هر 60 هزار کیلومتر یکبار سرویس کلی شوند. این مسئله می تواند مسئله مرگ و زندگی نیز محسوب شود.