تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک در غرب تهران

تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک در غرب تهران

تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک در غرب تهران، تعمیرگاهی معتبر در زمینه تعمیر گیربکس خودرو شماست. گیربکس ها یکی از اجزای مهم در ماشین البته بعد از موتور هستند. اما کاملا برهم اثر میگذارند. مثلا مشکلات در گیربکس باعث فشار بر موتور خودرو می شود. به همین دلیل باید در حفظ سلامت گیربکس هایتان کوشا باشید. گیربکس ها در 2 دستی اصلی اتوماتیک و دستی جای میگیرند. در واقع زمانی که صحبت از خودرو اتومات میشود. منظور همان خودرو دارای گیربکس اتومات است.
روی دنده اتومات حروفی وجود دارد. هر کدام از این حروف نشان دهنده وضعیت خاصی از خودرو شما هستند.

توضیح حروف روی دنده اتومات در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک در غرب تهران

تمامی خودروهای مدرن امروزی دنده اتومات هستند.این دنده ها باعث میشود که رانندگی برای شما راحت تر شود. به همین طرفداران بسیاری دارد. دنده های اتومات شما را از دنده عوض کردن مداوم در ترافیک ها نجات میدهد. اما این دنده ها تفاوت های زیادی با دنده دستی دارند. به همین دلیل در ادامه به توضیح این دنده ها میپردازیم.

در این گیربکس ها تعویض دنده بر اساس شرایط جاده و خواسته های راننده انجام می شود. شرایط جاده مثل سر بالایی و سر پایینی میتواند در انتخاب دنده در گیربکس اتوماتیک تاثیر گذار باشد. همچنین خواسته های راننده نیز در انتخاب دنده بسیار موثر است. مثلا  فشردن پدال گاز و ترمز میتواند در انتخاب دنده موثر باشد. در حالت کلی روی دنده اتومات حروف N , P , D ,R قرار دارد ، حال به تشریح هر کدام ازاین حروف میپردازیم.  این حروف مخفف کلمه ی اصلی شان هستند. در ادامه به توضیح دقیق این کلمات میپردازیم. اما شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر درباره گیربکس ها به مقاله << تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک >> مراجعه کنید.

بیشتر بدانید!  تعمیرگاه گیربکس غرب تهران

حرف P در دنده اتومات

حرف P روی دنده اتومات نشان از پارک است. و از کلمه ی لاتین Park است. در ادامه به یکی از دلایل غاستفاده از این دنده برای ترمز میگردازیم. زمانی که دنده در حالت پارک قرار می‌گیرد، دنده‌های داخل گیربکس قفل و حرکت چرخ‌ها محدود می‌شود. این دلیلی برای استفاده این دنده به عنوان ترمز است. اگرچه این دنده باعث قفل دو چرخ خودرو می‌شود اما  برای اطمینان همیشه ترمز دستی را بکشید. تا چرخ‌های عقب خودرو ترمز داشته باشد.  ترمز دستی سبب می‌شود تا فشاری که روی ضامن پارک است برداشته شود. در صورتی که دنده P تنظیم نباشد، ممکن است خودرو پس از روشن شدن در حالت دنده عقب قرار گیرد. که در این صورت، ترمز دستی از حرکت خودرو جلوگیری می‌کند.

تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک در غرب تهران
تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک در غرب تهران

حرف D در دنده اتومات

حرف D روی دنده اتومات به معنی رانندگی است. و از کلمه لاتین DRIVE گرفته شده است. در این حالت دنده برای حرکت رو به جلو فعال می‌شود. زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید،‌ دنده درایو، قدرت را از موتور به چرخ‌ها منتقل کرده و با افزایش سرعت، دنده‌ها را رو به جلو تعویض می‌کند. به عبارتی با افزایش دور موتور، دنده‌ها بزرگتر می‌شوند و زمانی که سرعت خودرو کم می‌شود، گیربکس دنده‌ها را کوچکتر می‌کند. دنده D معمولا در بزرگراه‌ها و زمانی که خودرو در مسافت طولانی با دور موتور ثابت حرکت می‌کند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که گیربکس خودرو شما بعد از حرف D اعدادی نیز دارد، این اعداد نشان دهنده تنظیم دنده‌های دستی است. عدد ۱ در اینجا دنده کوچک را نشان می‌دهد و هرچه عدد بزرگتر می‌شود، نشان دهنده دنده بزرگتر است. این دنده‌ها بیشتر در سربالایی و شیب‌های تند استفاده می‌شود.

D1: حرکت در زمانی که خودرو در مسیرهای سخت شن و گل قرار داشته باشد.

بیشتر بدانید!  تعمیرگاه تخصصی گیربکس آریاشهر

D2: زمانی که دنده در حالت D2 قرار می‌گیرد، امکان افزایش لحظه‌ای قدرت موتور وجود دارد. و برای مسیرهای کوهستانی مناسب است.

D3: این حالت ممکن است به صورت OD نیز نوشته شود. در این حالت خودرو با دور موتور بالا حرکت می‌کند و درگیری دنده به صورتی است که تایرها سریع‌تر از موتور خودرو حرکت می‌کنند.

حرف R در دنده اتومات

حرف R که از کلمه لاتین REVERSE  گرفته شده است. برای دنده عقب استفاده میشود. زمانی که دنده را از حالت P روی R قرار می‌دهید،‌ گیربکس از حالت پارک خارج شده و دنده عقب درگیر می‌شود. استارت زدن در حالت دنده عقب بسیار خطرناک است و در خودروهای اتوماتیک ممکن نیست.

حرف N در دنده اتوماتیک

زمانی که دنده در حالت N یا NEUTRAL قرار می‌گیرد، گیربکس خودرو در حالت خلاص است. این دنده حالت عقب و جلو خودرو را آزاد کرده و اجازه می‌دهد که چرخ‌های خودرو بچرخند. این دنده و دنده پارک تنها دنده‌هایی هستند که از آنها برای استارت زدن خودرو و روشن شدن آن استفاده می‌شود. زمانی که در پشت چراغ قرمز قرار دارید و خودرو در دنده D قرار دارد آن را روی حالت خلاص قرار ندهید چراکه این کار سبب استهلاک گیربکس می‌شود.

مفهوم حرف L روی دنده

حرف L در دنده اتوماتیک معمولا آخرین حرفی است که روی دنده نوشته می‌شود. این حالت دنده سنگین را نشان می‌دهد. گاهی اوقات به جای حرف L از حرف M استفاده می‌شود که به این معنی است که گیربکس در حالت تعویض دستی قرار دارد. در این حالت راننده می‌تواند به صورت دستی و با دنده شیفتر پشت فرمان دنده را تعویض کند. دنده L بیشتر برای مسیرهای صعب العبور ( گل و لای و برفی) استفاده می‌شود.