تعویض روغن و سرویس گیربکس پژو، تندر و ساندرو

تعویض روغن و سرویس گیربکس پژو، تندر و ساندرو

تعویض روغن و سرویس گیربکس  AL4 برای خودروهای پژو 206 (تیپ 6، SD V9)، پژو 207، پژو 407، سیتروئن C5، رنو تندر، رنو ساندرو و ساندرو استپ وی یکی از مواردی است که به دلیل حساسیت بیشتر گیربکس باید در سرویس منظسم و تعویض روغن آن ها مرتب به تعمیرگاه مراجعه کنید و تایم تعویض روغن و سرویس گیربکس تان را پیش گوش نیدازید تا مجبور نشوید برای تعمیر گیربکس خودروتان به تعمیرگاه گیربکس بروید و هزینه های زیادی را متحمل شوید.

تعویض روغن و سرویس گیربکس

روغن گیربکس، در واقع معادل صفحه کلاچ در گیربکسهای دستی است، و کیفیت و تعویض بموقع آن، نقش بسیار مهمی در کارکرد و سلامت گیربکس دارد. دو نوع روغن گیربکس برای گیربکس AL4 وجود دارد. روغن زرد و روغن قرمز. برای خودروهای پژو 206 (تیپ 6، SD V9)، پژو 207، پژو 407، روغن زرد مورد استفاده است.

برای خودروهای سیتروئن C5، رنو تندر، رنو ساندرو و ساندرو استپ وی روغن قرمز مورد استفاده است. همچنین در ویدئو زیر میتوانید تعویض روغن گیربکس مناسب و  مخصوص برای هر مدل خودرو  را مشاهده کنید.

 

 

فرق روغن قرمز و زرد

ویسکوزیته روغن زرد بالاتر است و در واقع روغن زرد کیفیت بالاتری دارد، روغن گیربکس زرد، تحمل بیشتری در مقابل دما دارد و مقاومت بالاتری از خود نشان می دهد.

برند اصلی روغن گیربکس اتوماتیک AL4 SO است که بعد از تحریم شدن، پرو و همچنین راوینول 5.4 اچ پی (ATF4HP20) که همگی قابل استفاده در این نوع گیربکس هستند، نیز وارد بازار شده اند.

بیشتر بدانید!  تعمیرگاه مرکزی گیربکس اتوماتیکی ایران خودرو

روغن گیربکس قابل استفاده در پژو 206 و 207، روغن AL4 esso است که در بسته بندی هایی مطابق شکل زیر عرضه می شوند: (هر دو آنها متعلق به یک کارخانه است و روغن درون آنها کاملا یکسان است). روغن گیربکس قابل استفاده در تندر، ساندرو و ساندرو استپ وی نیز روغن قرمز است.

روغن گیربکس اتوماتیک 206، 207

 

زمان مناسب برای تعویض روغن

گیربکس اتوماتیک 206 و 207، در مجموع ظرفیت 6 لیتر روغن گیربکس را دارد، اما همه این روغن قابل تعویض نیست، زیرا همواره بخشی از آن در توربین گیربکس (مبدل گشتاور) باقی می ماند. تعویض روغن گیربکس به دو روش زیر مقدور است:

  • تخلیه روغن از طریق باز کردن پیچ تخلیه گیربکس

در این روش، پس از باز کردن 2 پیچ تخلیه (یکی گیربکس و دیگری پیچ گیج)، 3 لیتر روغن تخلیه می شود. با اضافه کردن روغن تازه (3 لیتر) به گیربکس اتوماتیک، روغن تازه و الباقی روغن کهنه قدیمی مخلوط می شوند، اما در مجموع کیفیت این مخلوط بهتر از قبل خواهد بود.

در صورت تعویض روغن گیربکس با این روش، خودرو می تواند 25 تا 30 هزار کیلومتر مسافت طی کند، که البته بستگی به شرایط رانندگی دارد (در ترافیک سنگین شهر تا 20 هزار کیلومتر کاهش می یابد).

  •  تخلیه روغن با روش ساکشن

در این روش با استفاده از موتور مکش، ماکزیمم 5 لیتر روغن گیربکس تخلیه می شود. اما 1 تا 1.5 لیتر روغن موجود در مبدل گشتاور قابل تخلیه نیست. استفاده از این روش، ابتکار تعمیرکاران ایرانی است و کارخانه سازنده خودرو، ابزار و دستورالعملی برای آن منتشر نکرده است.

بیشتر بدانید!  تعمیرگاه گیربکس های چینی

پس از افزودن روغن تازه (به همان مقدار که ساکشن شده) و مخلوط شدن آن با الباقی روغن کهنه، در مجموع کیفیت روغن گیربکس بسیار بهتر از گذشته خواهد شد و خودرو می تواند مسافت 30 تا 35 هزار کیلومتر را با آن طی کند. که باز هم بستگی به شرایط رانندگی دارد (در ترافیک سنگین شهر تا 25 هزار کیلومتر کاهش می بابد).

همچنین میتوانید برای اطلاعات بیشتر درباره گیربکس ها مقاله << تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک >> را مشاهده کنید. و یا سوالاتتان را با ما مطرح کنید تا بهترین مشاوره درباره گیربکس هایتان را دریافت کنید.