تعمیرکار ساعت گیربکس اتومات

تعمیرکار ساعت گیربکس اتومات ، در خودرو های اتوماتیک ساعت گیربکس همان مغز گیربکس است پس وقتی که دارید از تعمیر گیربکس حرف میزنید خیلی مهم است که تعمیرکار ساعت گیربکس اتومات مختصصی را سراغ داشته باشید تا در زودترین زمان ممکن بتواند مشکل گیربکس شما را برطرف کند.

ساعت گیربکس شامل قطعاتی مانند سوپاپ و کانال روغن بوده و وظیفه‌ی کلی آن مدیریت کلیه‌ی عملکردهای گیربکس توسط روغن گیربکس است.

ساعت گیربکس معمولا در داخل گیربکس اتوماتیک شما،  سمت پایین آن قرار دارد. و هنگامی که صافی گیربکس را بردارید میتواند آن را مشاهده کنید همچنین ساعت گیربکس در روغن غوطه ور است. و با توجه به اندازه گیربکس  اندازه آن متفاوت است. برخی از ساعت های گیربکس خارج از گیربکس قرار دارند، اما بیشتر آنها در داخل قرار می گیرند و برای تعویض آنها  باید در گیربکس را بردارید.

وظیفه ساعت گیربکس

در واقع ساعت گیربکس قسمتی در خودرو است. که همه‌ی کانال‌های روغن گیربکس در آن تعبیه شده و سوپاپ‌های این قطعه با بکارگیری از فشار فنر، تغییر مکان داده. که نتیجه‌ی آن تغییر جهت روغن گیربکس خواهد بود که در نهایت سبب مدیریت توربین خواهد شد و به خوبی ضریب دنده گیربکس نیز برای حرکت کردن خودرو در نظر گرفته می‌شود.

زمان مناسب برای تنظیم ساعت گیربکس

استفاده از روغن گیربکس مناسب بسیار ضرویری است. ضمناً اگر متوجه ارور یا اعلام خطای عدم وجود روغن در گیربکس شده‌اید. باید هر چه سریع‌تر خودرو را به یکی از نزدیک‌ترین تعمیرگاه‌های تخصصی برسانید تا به سرعت مورد بررسی قرار بگیرد.همچنین میتوانید برای مطالعه بیشتر راجع به خرابی های رایج گیربکس اتومات مقاله << تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک >> را مطالعه کنید.

بیشتر بدانید!  فروشگاه لوازم و قطعات گیربکس پژو، تندر و ساندرو

همچنین  اگر بیش از اندازه نیز در خودرو روغن گیربکس ریخته شود عملکرد گیربکس خودرو کاهش یافته و آنطور که باید و شاید امکان فشار حداقلی به سوپاپ‌ها وجود نخواهد داشت.

 

ساعت گیربکس
ساعت گیربکس

 

علائم درست کار نکردن ساعت گیربکس

  •  تعویض دنده اشتباه

ساعت گیربکس نه تنها به پدال دریچه گاز شما پاسخ می دهند. بلکه برای تعویض دنده در مقرون به صرفه ترین دور در دقیقه نیز ساخته شده اند. تا خودروی شما را تا حد امکان در مصرف سوخت کم کنند.

بنابراین، اگر متوجه شدید که خودرو شما اخیراً در تعویض دنده اشتباه میکند و در حالی که انتظار دارید دنده را بالا ببرد پایین می آورد، این می تواند نشانه ای از ساعت گیربکس معیوب باشد. همچنین، اگر متوجه شدید که گیربکس شما هنگام تعویض دنده به سمت بالا یا پایین از دنده عبور می کند، میتواند نشانه خرابی ساعت باشد.

  • تعویض دنده لغزشی

احتمالا بسیاری از شما احساس لغزش کلاچ را در هنگام رانندگی با گیربکس دستی داشته اید.  اما، شاید شما هرگز این را در هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک تجربه نکرده باشید. احساس کاملا مشابه با رانندگی با گیربکس دستی است. وقتی پدال گاز را پایین می آورید تا شتاب بگیرید، دور موتور افزایش می یابد، اما سرعت تغییری نمیکند.

در 90٪ مواقع، این نشان دهنده این است. که  صفحه فرسوده شده است. و نیاز به تعویض دارد.  با این حال، در یک گیربکس های اتوماتیک، به این سادگی نیست. ممکن است یک دریچه در داخل مجموعه ساعتی گرفته باشد. و روغن به طور درست جریان نداشته باشد.

  • تعویض نکردن دنده

مشابه ایراد “تعویض دنده اشتباه”، اگر خودرو شما در زمانی که باید ، دنده را عوض نمی کند، نشان دهنده این است که ساعت گیربکس خراب است.تشخیص این نوع عیب معمولاً نیاز به تجربه رانندگی بالا دارد تا بدانید که در چه موقع نیاز به تعویض دنده است.

  • تعویض دنده خشن

از نظر طراحی، تقریباً تمام گیربکس های اتوماتیک مدرن باید هنگام تعویض دنده روان باشند تا کیفیت رانندگی و راحتی راننده بهبود یابد. اگر ساعت گیربکس شما معیوب باشد، تغییر دنده بسیار شدیدتر میشود و معمولاً توسط راننده احساس می شود. به جای اینکه به آرامی از یک دنده به آرامی دنده جدید را درگیر کند.  این عمل به سختی انجام میشود و ماشین را به جلو پرتاب میکند.

بیشتر بدانید!  گیربکس اتوماتیک کیا و هیوندای

اگر این اتفاق برای شما می افتد، سعی کنید در اسرع وقت خودرو حتما خودرو را به تعمیرگاه ببرید و از یک تعمیرکار ساعت گیربکس اتومات بخواهید تا شما را راهنمایی کند، زیرا این نوع عیب معمولاً بدتر می شود و آسیب بیشتری به سایر اجزای گیربکس و پایه ها وارد می کند.

  •  صداهای شدید هنگام تعویض دنده

این عیب کاملاً مستقیم است. درست مانند اینکه در حال رانندگی با یک گیربکس دستی هستید. و هنگام تعویض دنده صداهای تند شنیده می شود. همین امر اغلب در مورد گیربکس اتوماتیک نیز صادق است.

  •  نشت روغن گیربکس

نشت روغن، البته، فقط در سیستم بدنه هیدرولیک قابل توجه است. و  اگر گیربکس شما نشت روغن داشته باشد، دیگر روغن کافی برای کارکرد مؤثر سوپاپ‌ها وجود ندارد. یک بازرسی منظم از زیر خودروی خود (به شرطی که زیراندازی وجود نداشته باشد) برای بررسی نشتی می تواند راه بسیار موثری برای تشخیص زودهنگام نشت روغن باشد.